Psoriazis

Psoriazisul este o dermatoză cronică inflamatorie care poate apărea la orice vârstă şi poate afecta atât bărbaţii cât şi femeile.

Factorii care intervin în declanşarea şi agravarea acestei afecţiuni pot fi predispoziţia genetică (20-40% din cazuri), infecţiile bacteriene, infecţia cu Pytirosporum ovale, infecţiile virale, medicamentele (sărurile de litiu, beta blocantele, AINS, tetraciclinele, amiodarona, digoxin, etc), traumatismele, factorii psihogeni (stres-ul, şocurile emoţionale), alcoolul şi fumatul.

Psoriazisul vulgar

Reprezintă 2/3 din cazurile de psoriazis şi se manifestă clinic prin apariţia de plăci eritematoase acoperite de scuamă albă-sidefie, pluristratificată care se detaşează uşor.

În funcţie de localizare s-au evidenţiat:

• psoriazisul pielii capului
  • psoriazisul feţei
  • psoriazisul pliurilor (psoriazis inversat)
  • psoriazisul palmo-plantar
  • psoriazisul mucoaselor

Dupa forma şi dimensiunea leziunilor s-au descris:

• psoriazis punctat (leziuni scuamoase, milimetrice)
  • psoriazis folicular (papule foliculare eritemato-scuamoase, cu diametrul 2-4 mm)
  • psoriazis în picătură (gutat) – precedat de episod infecţios sau vaccinare
  • psoriazis nevoid
  • psoriazis numular
  • psoriazis figurat
  • psoriazis în placi şi placarde
  • psoriazis universal

Psoriazisul eritrodermic

Bolnavii prezintă stare generală alterată, este febril, prezintă prurit generalizat şi intens şi descuamare masivă. Riscul este de deshidratare, infecţii şi decompensări vasculare.

Psoriazisul artropatic (artrita psoriazică)

Reprezintă 5-7% din cazurile de psoriazis. Este mai frecvent întâlnită la grupul de vârstă cuprins între  36-45 de ani.

Tipurile de psoriazis artropatic

• oligoartrita asimetrică
  • atingeri interfalangiene distale dominante
  • psoriazis artropatic de tip mutilant
  • poliartrită simetrică seronegativă
  • forma axială (spondilită/sacroiliită)
  • formă cu afectare rahidiană izolată
  • forma mixtă, periferică şi axială

Tratamentul psoriazisului

Tratamentul va fi adaptat formei bolii, duratei de evoluţie şi vârstei bolnavului.

Se vor urmări înlăturarea factorilor declanşatori sau agravanţi, reechilibrarea psihică a bolnavului (psihoterapia), precum şi adoptarea unui regim hipocaloric şi/sau hipoglucidic.

Tratamentul local (topic) constă în administrarea de Keratolitice, cignolin, gudroane, dermatocorticoizi, derivaţi de vitamina D3, inhibitori de calcineurină.

Tratamentul sistemic constă în administrarea de Methotrexat, Ciclosporină, Retinoizi, etc.

Pentru tarife apăsați aici